Tuesday, April 2, 2013

"Putu mayam 2 ringgit!"


Hari ini seperti biasa selepas mengajar di Masjid, saya mendekati seorang lelaki India Muslim yang menjual putu mayam dengan motorsikal.

Saya tidak kenalnya, tapi selalu nampak bila dia solat maghrib dan isyak di masjid ini. Berkopiah lusuh warna putih. Wajahnya tampak tenang.

Selepas menyarung selipar, saya menghampirinya. Seorang jemaah India Muslim yang lain juga datang kepadanya dan terus memesan putu mayam, tetapi dalam bahasa India yang saya tidak faham.

Selepas selesai membungkus, dia menoleh kearah saya. "Berapa mau?" soalnya. "Satu keping 50 sen.." sambungnya lagi.

Saya menjawab: "Bagi 2 ringgit sajalah.."

"Ok." jawabnya, sambil senyum.

Sambil-sambil bungkus, saya bersembang, bertanyakan tempat tinggalnya dan bagaimana pendapatan berniaga putu mayam. Dia menjawab semua soalan saya dan kadangkala tergelak.

Selesai semuanya, saya menyerahkan duit. Dia berterima kasih, dan menghidupkan enjin motor serta beredar.

Dalam kereta untuk pulang, saya teringat kembali perbualan kami.

"Buat putu mayam guna tepung. Kena bancuh, uli dan buat bentuknya. Lepas tu kena kukus." katanya.

"Dalam sehari, boleh buat dalam 50-70 keping. Alhamdulillah, rezeki adalah..." katanya lagi.

Kalau ikut pengiraan congak, 70 keping, pendapatanyya adalah dalam 35 ringgit. Itu belum masuk lagi kos beli tepung dan kukus. Untungnya mungkin dalam 20 ringgit. Kalu kira minyak motor perjalanan pergi-balik menjual, mungkin lagi kurang untungnya.

Kerja sendiri dan makan gaji

Begitulah orang yang bekerja berniaga sendiri. Banyak dia usaha, banyaklah dia dapat. Kurang usaha, kuranglah pendapatannya.

Malah, untung yang sedikit itu menjadi saraan harian seperti makan dan minum, bagi orang-orang yang seperti itu.

Jadi, kalau mereka tak usaha habiskan jualan, maka tak makanlah mereka hari itu. Setengah peribahasa kata: "Kais pagi, makan pagi, kais petang makan petang."

Berbeza orang yang bekerja makan gaji. Setiap bulan terima gaji. Kerja mereka ada waktu, biasanya 8 pagi dan habis 5 petang.

Orang berniaga, waktunya tak sama. Waktu orang makan gaji bekerja dia bekerja. Waktu orang makan gaji berehat, dia pun bekerja. Kalau dia rehat, dia tak dapat 'gaji'. Orang makan gaji, rehat pun 'bergaji'.

Orang makan gaji, khususnya dalam bidang perkhidmatan sewajarnya menjadikan waktu bekerjanya sebagai waktu usahanya yang paling produktif.

Saya sedih, sesetengah sektor perkhidmatan di negara ini terutama perkhidmatan awam berikan perkhidmatan sambil lewa. Sedangkan ketika mereka ini memberikan perkhidmatan sambil lewa itu, mereka mendapat gaji. Gaji itu mereka beli makanan untuk mengisi perut mereka dan anak-anak.

Mungkin mereka tak duduk dalam keadaan si penjual nasi lemak yang setiap pagi mereka beli di tepi jalan sewaktu nak pergi ke tempat kerja.

Atau menjadi si penjual putu mayam seperti cerita di atas.

Hayatilah kehidupan mereka-mereka ini, setiap kali kita membeli makanan dari mereka.

Baru kita kenal erti hidup dan keberkatan.

Bandar Baru Sentul
10:30 pm

No comments:

Post a Comment