Thursday, April 4, 2013

Catatan Juvana 1: "Dapat baca Yasin bila ibu dan ayah saya meninggal.."


Petang tadi, saya singgah kembali ke Asrama Sentosa, Sentul. Meneruskan amanah yang diberikan, mengajar Al-Quran kepada 15 remaja di sini.

Minggu lepas, saya dihubungi ustaz Abdullah, pengarah ATC Kuala Lumpur menawarkan tempat mengajar kepada remaja di Asrama Sentosa. Katanya, remaja yang bermasalah kes Juvana.

Saya berfikir dua kali. Ia cabaran yang besar.

Oleh kerana dari dulu, saya suka buat perkara yang mencabar keupayaan saya, lalu saya terima.

Dan dalam sesi petang itu, saya menyambung pengajian semalamnya. Iaitu pengenalan huruf Al-Quran.

Semua memberi komitmen, hinggalah selepas lebih 45 minit, masing-masing sudah tidak memberi tumpuan. Ada yang bersembang sesama sendiri. Ada juga yang mengganggu satu sama lain.

Pengajaran saya teruskan juga. Hinggalah ke penghujung kelas berbaki sepuluh minit. Saya minta semua mengeluarkan pensil atau pen.

Lalu saya berikan mereka kertas seorang satu.

Jawapan

"Ustaz minta, tolong tulis di kertas itu jawapan kepada persoalan yang ustaz akan tanyakan sekejap lagi.." saya memberi arahan.

Kelas sedikit hingar. Mungkin mereka tidak faham arahan yang saya berikan. Saya ulang kembali dengan bahasa yang mudah, "Jawab apa yang ustaz tanya. Tulis di kertas yang diberi.."

Baru mereka bertindak. Mungkin mereka baru faham.

"Baik... Soalannya ialah, apa yang kamu dapat buat, sekiranya kamu boleh membaca Al-Quran dengan baik..?" Itu persoalannya.

"Apa ustaz?" tanya seorang remaja.

"Jawab soalan yang ustaz tanya ni.. Apa perkara yang kamu boleh buat, seandainya kamu boleh membaca Al-Quran." ulang saya. "Ustaz beri 5 minit, tuliskan.." kata saya lagi.

Membiarkan mereka sahaja yang menulis huruf Al-Quran, walaupun 'tidak secantik' mana.

Masing-masing mula menulis.

Saya merenung wajah mereka satu persatu. Ada sebahagian wajah jernih yang saya tidak sangka mereka boleh berada di tempat seumpama ini.

Berlalu 5 minit, saya menyuruh mereka berhenti menulis.

"Syafiq (bukan nama sebenar), apa jawapan kamu..?" tanya saya.

Remaja itu seperti malu untuk bercakap. "Err.. Dapat pahala, ustaz.."

"Bagus Syafiq.." Saya memuji. Dia tersenyum dan duduk.

"Orang yang baca Al-Quran, satu huruf dapat satu pahala dan diganda sepuluh kali. Kalau 15 huruf, 150 pahala kita dapat.." saya menyambung.

'Ok.. Daus (bukan nama sebenar). Apa jawapan kamu pula?" saya menunjukkan tangan kepadanya.

"Dapat pahala, ustaz." jawabnya.

"Jawapan lain? Ustaz tak mahu yang sama.."

"Err.. Dapat baca Yasiin bila ibu dan ayah saya dah meninggal nanti.."

...

Catatan berakhir.

Asrama Sentosa, Jalan Sentul.
5:05 pm

No comments:

Post a Comment