Monday, April 8, 2013

Catatan Juvana 2: "Apa yang membawamu ke sini?"



Petang tadi adalah hari ketiga saya mengajar di Asrama Sentosa. Pusat tahanan yang menempatkan remaja yang dikenakan hukuman kes-kes Juvana.

Kelas kali ini dihadiri seorang peserta baru yang baru dimasukkan ke pusat ini. Namanya Firdaus (bukan nama sebenar), berasal dari Wangsa Maju.

Di sini, penghuninya tinggal di lain-lain tempat. Ada berasal dari Kelantan, Terengganu. Tetapi kebanyakannya dari Kuala Lumpur dan Selangor. Ada juga dua orang dari Indonesia.

Kesemuanya bercampur. Mereka kelihatan mudah mesra.

Mukjizat Al-Quran

Hari ini, saya mulakan kelas dengan menceritakan mukjizat Al-Quran. Saya memetik akhbar Sinar Harian yang memaparkan Al-Quran yang terselamat ketika surau dihujani peluru di Lahad Datu.

Semua remaja di sini khusyuk mendengar.

Saya bertanya: "Apa yang kamu faham mengenai mukjizat?"

"Keajaiban, ustaz." Seorang menjawab.

"Benda pelik.." Seorang lagi menjawab.

"Baik... Bagus, semua jawapan tu benar."

"Ada sesiapa di sini yang pernah mengalami perkara pelik dalam hidupnya?" Soal saya.

Semua diam. Semua tidak menjawab.

Saya teruskan dengan pengajian seperti biasa

Doa

Usai kelas, kami solat asar berjamaah. Sebelum bersalam, saya sempat memesan kepada mereka agar mengamalkan satu doa yang diajar oleh Baginda Nabi Muhammad s.a.w. Baginda berpesan agar jangan tinggalkan doa ini setiap kali selepas solat.

Doanya (terjemahan): "Ya Allah, bantulah aku untuk mengingatimu, mensyukuri nikmatmu, dan memperbaiki ibadah kepada-Mu.."

Moga-moga mereka menjadi remaja yang soleh.

Saya teringat kata-kata warden asrama. Saya bertanya: "Apa kesalahan yang membawa mereka ke sini?"

Warden itu menjawab: "Banyak ustaz. Ada lari dari rumah. Bertindak samseng. Mencuri dan macam-macam lagi."

"Dulu, ramai penghuninya. Ada sampai dalam 40 orang. Tapi semakin berkurang selepas mereka tamat menjalani hukuman mahkamah." Sambung warden itu lagi..

Asrama Sentosa
Jalan Sentul
5:03 pm


1 comment:

  1. Assalamualaikum...saya dulu lari dari asrama sentosa sentul...masa tu umur 13 tahun 2010 sekarang 19 tahun....surat beranak saya d sana...smpai skrg saya takda ic....saya nk amik surat beranak tu....abang boleh tolong saya tak...saya mohon jasa baik abang....kita bincang...ni no saya..01112319248 call atau wassap..
    Assalamualaiku...harap abang call

    ReplyDelete