Tuesday, April 23, 2013

Catatan Juvana 3: "Nasib baik bukan Lady Gaga atau Aaron Aziz!"



Dua hari lepas adalah hari ke-6 saya menjejakkan kaki berbakti di sini. Suasana masih seperti biasa.

Asrama ini terletak betul-betul di simpang jalan menghala ke Jalan Ipoh dan pusat bandar. Memang sibuk, terutama apabila menjelang jam 5 petang, waktu warga kota mula tamat kerja dan pulang ke rumah.

Namun, hiruk-pikuk itu tidak kedengaran apabila saya melangkah ke dalam asrama. Saya mesti melalui pagar besi yang dikawal oleh seorang polis untuk masuk ke perpustakaan mereka, tempat pengajian pelatih di sini.

Gambar tidak dapat banyak saya sertakan. Maklumlah pengawal keselamatan melarang apa jua bentuk kamera di bawa masuk. Kalau nak ambil gambar pun secara curi-curi.

Hari ini, kelas saya mulakan dengan mendapat perkhabaran bahawa terdapat 3 pelatih baru masuk. Ketiga-tiganya dibawa dari Kuantan, Pahang.

Saya menemuramah mereka, bertanyakan sekolah dan tempat asal mereka. Rupanya mereka dari kampung yang sama.

Sebelum memulakan pengajian, saya buat sedikit aktiviti iaitu kuiz. Sengaja mahu menduga pengetahuan mereka dalam ilmu Al-Quran dan agama.

Saya bertanya soalan asas-asas Al-Quran seperti jumlah surah dalam Al-Quran, surah paling pendek dalam Al-Quran, surah yang berasal dari nama binatang.

Ada yang boleh dijawab, dan ada yang tidak dijawab kerana tidak tahu.

Saya juga bertanya soalan-soalan asas fikah dan ibadah.

Lady Gaga, Aaron Aziz

Ada satu soalan yang membuatkan saya tersenyum apabila bertanya mereka. Saya tanya: "Apa nama mazhab yang kita amalkan di Malaysia?"

Ada menjawab Al-Ghazali, ada menjawab As-Sudaisi, dan tak kurang yang menjawab Al-Bukhari.

Saya senyum sendiri dan memperbetulkan mereka.

Mungkin nama mazhab itu tidak penting bagi mereka, tapi apa yang saya senyum adalah kerana nama-nama tokoh besar Islam masih 'lekat' di bibir mereka seperti yang mereka sebut.

Nasib baik tak sebut Lady Gaga, atau Aaron Aziz.

Asrama Sentosa
Bandar Baru Sentul
5:14 pm

No comments:

Post a Comment