Wednesday, April 10, 2013

Tasik kehidupan..


Hari ini, kelas pengajaran tamat di Jalan Kuching sekitar jam 11:45 pagi. Saya bergegas untuk ke Institute of Medical Research (IMR) di Jalan Pahang untuk kelas jam 1 petang pula.

Melalui Jalan Kuching, saya menyusur ke Jalan Tun Razak. Saya singgah sebentar di Tasik Titiwangsa, hajat membasahkan tekak yang kering.

Saya berhenti gerai makan tepi tasik, membeli sebotol air mineral.

Dari gerai, saya melihat kelibat dua budak kecil bermain di gigi tasik. Kelihatan di tangan mereka ada sesuatu.

Saya menghampiri mereka dan duduk di bangku batu.

Di bangku tersebut, terdapat sebotol air yang dalamnya berisi ikan-ikan kecil yang masih hidup, disamping beg sekolah.

"Buat apa dik?" tanya saya pada seorang budak dalam lingkungan 5 atau 6 tahun.

"Memancing.." jawabnya ringkas. Dia kelihatan khusyuk memasukkan ikan kecil di mata kail untuk dijadikan umpan.

Kemudian, tali pancing itu dibaling ke tasik.

Khusyuk memancing.

Ikan!

Sambil-sambil melihat mereka memancing, saya berfikir, usia semuda ini adakah sepatutnya mereka disini?

Ketika rakan-rakan seusia dengan mereka menimba ilmu di bilik darjah, mereka di sini menimba 'ilmu' di tepi tasik.

Mereka pergi ke sini sendiri, tanpa ditemani ibu dan ayah.

Apabila bosan dan lapar, mereka akan pulang ke rumah. Dan mungkin ini aktiviti seharian mereka yang berbeza dengan teman sebaya mereka.

Dapat ikan!

"Ikan...!" jerit seorang budak.

Oh, rupanya mata kail mereka diragut ikan.

Saya tersenyum melihat keletah mereka. Jam di tangan sudah 12:45 tengahari. Tak perasan saya sudah berada lama di sini.

Moga berjumpa lagi dik..

No comments:

Post a Comment