Thursday, June 14, 2012

Ustaz Haji Yahya Othman, antara kenangan manis kami...

oleh: Mohd Aizat Bin Mohd Salleh


Lebih kurang jam 6:30 petang tadi, saya menerima sms bertalu-talu dari sahabat mengenai pemergian Ustaz Haji Yahya Othman. Sedikit terkejut dan nafas terhenti seketika tatkala membaca sms. Sudah perginya permata ummah dan tarbiyah yang sekian lama nafasnya sentiasa berdenyut di hati-hati anak-anak generasi yang pernah dididiknya.

Dari hati yang sebak, Al-Fatihah saya titipkan buat beliau..

Pengenalan

Saya tidak tahu mengapa, susuk tubuh Ustaz Yahya ini sentiasa terpahat di dalam dada dan hati sanubari saya. Setiap kali saya bertandang dan berkunjung ke Kelantan, saya pasti akan teringat beliau. Hasrat memang ingin singgah di rumahnya, namun kadangkala sibuk mengejar tugas dan masa menghambat.

Ruh dan nuraninya sentiasa membasahi jiwa saya. Bilamana saya berusrah, berbincang dengan sahabat-sahabat, kerap kali ungkapan dan nasihat-nasihatnya menjadi sebutan dan panduan.

Permulaan saya 'dididik' olehnya adalah tatkala saya menuntut di Universiti Malaya Nilam Puri, Kelantan selama dua tahun. Saya pasti, sahabat-sahabat saya yang pernah mengaji disini pasti pernah 'melintasi' dan merasai dididikan beliau, sama ada mengunjungi usrah, tamrin, mukhayyam, kuliah dan bertandang ke rumahnya.

Saat kenangan..

Ada beberapa kenangan yang saya tidak pernah lupa tersemat dalam ingatan saya, bila mana saya teringat Ustaz Yahya Othman.

Saat perkenalan dengan beliau kali pertama, saya hanya mendengar dari bibir ustaz-ustaz saya mengenai kehebatan beliau. Penasihat tarbiyyah buat jemaah Islam dan buat generasi-generasi baru. Mahasiswa-mahasiswa turut menjadikan beliau sebagai rujukan terbiyyah di kampus. Sehinggalah saya mendengar kuliah dan ucapan beliau di dalam satu tamrin yang saya sertai.

Sungguh, diwaktu itu, inilah kuliah yang paling berkesan yang pernah saya hadiri. Kata-katanya, nasihatnya, perumpamaannya, hikmahnya menusuk masuk ke dalam hati dan membekas di jiwa. Persoalan yang dilontar, dijawab penuh hikmah dan bijaksana.

Kenangan kedua, ketika saya diamanahkan untuk menguruskan satu tamrin (kem latihan) untuk adik-adik saya di UM Nilam Puri, Kelantan. Dan diantara kuliah mengenai 'amal jamai'e saya berhasrat untuk menjemput beliau. Lalu saya menguhubunginya.

Beliau bersetuju, dan menjemput saya ke rumahnya. Saya agak terkejut, kerana saya mengira ustaz Yahya adalah seorang yang sangat tegas di dalam tarbiyah. Barangkali bimbang ada persoalan-persoalan yang ditanya beliau saya akan gagal menjawabnya. Maklumlah masih lagi merangkak dalam tarbiyah ketika itu..

Tiba dirumahnya, saya kagum. Seorang yang sangat sederhana. Ruang tamunya dipenuhi buku-buku tarbiyah, tafsir dan Al-Quran, bukti beliau ini seorang yang sangat menghargai ilmu. Dijemputnya saya dan seorang sahabat yang menemani saya. Beliau menyambut kami dan beliau sendiri membawa air untuk dihidangkan kepada kami. Saya masih ingat, beliau sendiri yang menuangkan air sirap ke gelas kami.


Nasihat

Ketika itu, hanya butir-butir nasihat sahaja yang terbit dari bibirnya. Tidak terbilang dan terharga banyaknya nasihat yang diberikan kepada kami. Antara nasihat yang paling berharga dititipkan: "Akhi, orang muda mesti mencintai ilmu, mesti sekurang-kurangnya membaca sebuah buku sehari.."

Dan nasihatnya lagi: "Enta mesti jadi orang yang tahu banyak ilmu, termasuk ilmu pengurusan dan sistem. Jangan ditertawakan agama kita kerana kesilapan kita dalam mengurus.."


Pertemuan hari itu sungguh bermakna. Banyak ilmu dan nasihat yang saya bawa pulang. Sebelum memberi kuliah, saya 'dikuliahkan' terlebih dahulu oleh beliau..

Peristiwa jagung, pertemuan terakhir..

Paling saya ingati, tatkala kami menghantar beliau pulang dari kuliah. Oleh kerana ketika itu beliau sudah uzur, beliau meminta kami mengambil dan membawa beliau pulang dari tempat program. Tatkala sebelum sampai di rumahnya, beliau meminta kami berhenti di tepi jalan dan membeli jagung.

Lalu kami berhenti dan membelinya. Lalu kami meneruskan perjalanan. Setibanya dirumahnya, dihulurnya jagung itu kepada kami untuk kami bawa balik. Beliau menghadiahkan kepada kami. Katanya: "Makanlah, pemberian dari ana.."


Sungguh, dalam setiap tindakan beliau penuh didikan..

Kali terakhir didikan yang saya terima yang saya paling ingati hingga ke saat ini, adalah ketika di dalam satu tamrin. Beliau ketika itu dijemput sebagai pengkuliah, dan saya pengerusinya. Ketika saya membawanya masuk ke majlis, dan duduk dihadapan. Lalu saya bersalam dengannya.

Ketika bersalam itu, beliau menggenggam tangan saya dengan erat dan kuat. Lalu beliau berkata kepada semua hadirin yang ada, "Baginda Rasulullah s.a.w, bersalam begini.." Beliau menunjukkan caranya. "Dan memandang mata orang yang disalamnya.." Lalu beliau merenungi mata saya.. Di dalam hati saya berbisik: "Ya Allah.. murni sungguh didikan Ustaz Yahya.."

Di dalam kuliah itu, kata-katanya yang masih terpahat: "Akhi, ana rasa ini mungkin pertemuan terakhir kita. Ana tak pasti boleh berjumpa lagi dengan antum..." Saya lihat di kelopak matanya bergenang.. Dan nasihatnya pada hari itu sangat lain daripada biasa yang saya ikuti.

Rupa-rupanya, memang benar kata beliau. Itulah saat terakhir saya bertemu dengannya. Sehinggalah hari ini saya mendengar khabar pemergian beliau..

Peninggalan



Banyak pusaka yang beliau tinggalkan. Yang paling bermakna adalah tarbiyah dari tangan dan tutur kata-katanya. Dan dua buah bukunya yang saya masih simpan dan gunakan sebagai rujukan apabila saya dijemput memberi pengisian kuliah di dalam tamrin-tamrin.

Kepiluan mengiringi pemergian beliau. Namun, sebutir permata yang hilang tidak sama penggantinya dengan dengan intan mahupun emas. Biarlah jasadnya berlalu pergi, namun tarbiyahnya menjadikan saya manusia yang beriman seperti hari ini. Roh dan nuraninya masih membasahi jiwa dan hati ini.

Al-Fatihah buat murabbiku yang dirindui. Moga kita berkesempatan bertemu 'disana'...

Ustaz Haji Yahya bin Haji Othman
(27 September 1939 - 14 Jun 2012)

No comments:

Post a Comment