Monday, June 11, 2012

Masihkah kita punya 'perasaan' dengan Allah?

oleh: Mohd Aizat Bin Mohd Salleh


Kita adalah sebagaimana perasaan dan sangkaan kita dengan Allah s.w.t. Setiap insan, sentiasa memerlukan kebergantungan dan pengharapan kepada Allah dalam segenap perkara. Meskipun kadangkala manusia tersebut ingkar, berbuat maksiat dan berdosa.

Pemberian dan kurniaan Allah s.w.t juga bergantung kepada bagaimana cara, perasaan, sangkaan dan kedudukan hamba-Nya itu di sisi-Nya. Namun, ini bukan bermaksud Allah s.w.t itu memerlukan makhluk-Nya. Maha Suci Allah yang sentiasa terpelihara daripada mana-mana keperluan kepada makhluk.

Kita kadangkala selalu berdoa, namun seringkali tidak dimakbulkan Allah. Saya bertemu ramai juga manusia yang datang mengadukan pengharapan lantas kecewa kerana harapan mereka tidak didengari Allah s.w.t, meskipun katanya telah berdoa berulang-ulang kali.

Banyak hakikat ketuhanan yang masih belum difahami oleh sekalian manusia. Tidaklah bermaksud di tulisan ini saya adalah seorang yang paling mengenali Allah.

Tetapi, di dalam perjalanan hidup, ranjau kehidupan, cabaran yang melintasi, ujian yang menimpa, ramai manusia yang disitu tidak mengambil 'signal' dan mesej yang dihantar oleh Allah kepada mereka. Lantas dengan ini mereka sering tersilap tafsir dan tersalah sangka tentang erti dan maksud perjalanan hidup yang mereka lalui itu.

'Baik' dengan Allah

Dalam satu firman Allah s.w.t menyebut: "Barangsiapa yang berpaling daripada peringatan-Ku (tidak berhubung baik dengan Allah), maka sesungguhnya dia akan mendapat kehidupan yang sempit.." (Taha, 124).

Satu ketika, ada orang bertemu saya dan bertanya: "Ustaz, kenapa doa saya tak dimakbulkan Allah?" "Saya lihat dan pernah berjumpa dengan seorang biasa, dia pernah menceritakan doanya dimakbulkan Allah. Sedang saya, berulang kali doa, masih belum ditunaikan Allah.."

Saya menjawab: "Perhatikan kembali hubungan kamu dengan Allah."

Dengan manusia sekalipun, kita akan berhubung baik dengan orang-orang yang mempunyai kepentingan dengan kita. Dalam urusan bisnes, kita akan memberi perkhidmatan yang terbaik kepada client kita agar mereka tidak akan lari. Begitu juga peniaga yang menjual lauk-pauk misalnya. Dia akan berusaha untuk menghidangkan makanan yang sedap agar pelanggannya akan kembali semula ke kedainya.

Tetapi kita sering terlupa 'memperbaiki' hubungan kita dengan Allah. Kita selalu hadir meminta kepada Allah hanya tatkala kita dirundung kesedihan, kesusahan dan kepiluan. Lalu kita berdoa.."Ya Allah..berilah ini. Ya Allah berilah itu..."

Inilah sikap manusia.

Sedangkan, jika diperhatikan tatacara hidupnya, jauh sangat jika kita katakan untuk Allah tunaikan hajat mereka.. Ibadahnya lintang-pukang, zikirnya hilang, tutur bicaranya angkuh, dibelenggu dosa dan maksiat dan bermacam-macam lagi. Bagaimana Allah mahu menunaikan hajat dan bicara mereka?

Bagaimana seorang manusia yang saban hari selalu menyakiti hati orang lain, menzalimi orang-orang dibawahnya mahu mendapatkan hubungan yang baik dengan Allah? Bagaimana seorang peniaga mahu dilariskan jualan mereka sedangkan ketika ibadah solat serta soal halal haram menjadi perkara remeh bagi mereka?

Bagaimana seorang penuntut ilmu yang berusaha bersungguh-sungguh mencapai keputusan terbaik di dalam ilmunya namun dalam masa yang sama meninggalkan ibadah-ibadah utama dan melakukan maksiat kepada Allah, lalu Allah mahu berikan kejayaan dan keberkatan hidup kepadanya?

Bagaimana seorang ayah atau ibu mahu keluarganya diberikan keberkatan, melahirkan anak-anak yang soleh, sedangkan dia sendiri masih belum meninggalkan perilaku jahatnya, dosa dan maksiatnya kepada Allah?

Disempitkan hidup

Bila mana kita jauh dan renggang hubungan dengan Allah, secara automatik, Allah juga akan menjauhi kita. Menjauhi kita dengan tidak dipedulikan kita. Kalau buat maksiat pun rasa tidak berdosa. Dibiarkan kita dengan kehidupan kita walaupun kita seorang yang kaya-raya. Ditutupkan hati daripada kebenaran. Lalu tidak dimakbulkan doanya..


Malah Allah juga akan menyempitkan kehidupan mereka. Maksud disempitkan kehidupan ini adalah hidupnya sentiasa tidak tenang. Merasai sentiasa dimusuhi orang lain walaupun hakikatnya dia tiada musuh. Sentiasa tidak cukup dan puas dengan harta, walaupun didalam akaun banknya sudah memiliki ribuan ringgit. Hidupnya sentiasa gusar, gundah untuk menyelesaikan urusan. Dia akan disibukkan dengan perkara-perkara yang remeh dan tidak berfaedah, walaupun dari cerminan dirinya dia merasakan kerja-kerjanya itu bermanfaat.

Jika demikian, kembalilah semula menilai hubungan kita dengan Allah. Jangan gundah bahawa Allah akan terus meninggalkan kita, masih ada ruang terbuka.

Menjaga hubungan dengan Allah adalah dengan berhati-hati dalam menunaikan syariatnya. Meskipun seluruh manusia mencerca, mengejeknya dan dia menjadi manusia keseorangan. Kekal dengan prinsip Islam walau dimana sekalipun. Antara perkara yang menghampirkan seseorang dengan Allah juga adalah dengan zikir, doa, bersolat dan puasa.

Berusahalah di dalam setiap doa ketika solat, kita mengadu keperitan dan kesusahan hidup yang kita alami, dan menyebut kesyukuran atas nikmat yang masih diberikan disisi. Syukur juga pada ujian kerana ia menggambarkan kita tidak 'buruk sangka' kepada Allah s.w.t.

No comments:

Post a Comment