Saturday, June 9, 2012

Kembali dengan "Kembara yang singkat"

oleh: Mohd Aizat bin Mohd Salleh

Saya mula menulis kembali di dalam blog ini. Sekian lama, saya hanya aktif di laman sosial. Kini ingin menulis, mencatat dan menukilkan kisah-kisah, isu, peristiwa dan apa yang difikirkan bermanfaat untuk tatapan masyarakat.

Dulunya, di blog 'Secawan Kopi', saya banyak menyentuh isu-isu mahasiswa dan anak muda. Ini kerana ketika itu saya berada dalam kelompok dan alam mahasiswa. Di sini, transisi dan penulisan saya berubah. Saya ingin menulis mengenai kehidupan dan hakikatnya, mengenai agama saya, kisah-kisah kehidupan yang bermanfaat dan realiti manusiawi.

Saya cuba menulis dengan lebih matang, melihat kepada segenap aspek dan sudut sebelum mengeluarkan idea-idea. Sebenarnya, inilah saranan daripada agama kita agar membuat penyelidikan terhadap satu-satu peristiwa yang berlaku, menghayatinya, mengaitkannya dengan agama lantas membuat kesimpulan yang akhirnya rumusan tersebut kembali kepada Tuhan, Pencipta kita.


Mengapa 'Kembara yang singkat'?

Saya ditanya, mengapa temanya 'Kembara yang singkat'? Jawabnya, sebuah kehidupan adalah sebuah kembara atau musafir. Dalam satu peristiwa, seorang Sahabat r.a. satu ketika menziarahi Baginda Nabi s.a.w. Tatkala tiba di rumah Baginda, Sahabat ini melihat bekas-bekas pelepah tamar dibelakang tubuh Baginda.

Lalu ditanyanya Nabi: "Mahukah aku carikan tempat tidur untukmu Ya Rasulullah yang lebih sesuai daripada ini?"

Baginda s.a.w menjawab: "Tak perlu. Sahabatku, jadikanlah olehmu dunia ini sebagai seorang pengembara yang sedang bermusafir lalu dia singgah di sebatang pohon untuk berteduh untuk melepaskan lelah. Setelah itu, akan berlalu untuk meneruskan perjalanannya.." (Sumber: Ruyadhus Solehin)

Apalah yang ada di dunia yang sementara ini.. Seorang yang dianugerahi kekayaan yang banyak, akhirnya akan susut juga setelah digunakan. Begitu juga seorang yang ditimpa sakit yang sangat derita. Ia akan berakhir juga sama ada dengan kesihatan, atau menemui kematian.

Sungguh singkat dunia ini. Tiada apa yang kita boleh yakin dan pasti apa yang ada disisi ini adalah milik kita selamanya. Yang muda beransur tua. Baju yang dipakai akhirnya lusuh. Wajah yang cantik muda akan berubah berkedut apabila tiba usianya. Nafas yang dkurniakan pada hari ini, suatu masa akan terputus jua.

Harapan

Saya mahu menulis kehidupan. Di dalam kehidupan itu ada perjalanan, ada deritanya, ada gembiranya. Ada juga ujian, ada cabaran. Ada kesenangan, ada kepayahan. Ada suka dan dukanya. Ada kisah dan misteri yang perlu dirungkaikan. Dalam melalui denai-denai  itu, manusia ada yang tersungkur, jatuh dan berputus asa. Ada yang kekal di dalam prinsip agamanya.

Semua ini bergantung kepada imannya kepada Allah s.w.t..

No comments:

Post a Comment