Tuesday, June 19, 2012

Nasihat buat 'Tuan Direktur'.

oleh: Mohd Aizat Bin Mohd Salleh

Membaca karya Prof. Dr. Hamka bertajuk 'Tuan Direktur', ada sedikit kelainan berbanding karya-karya beliau yang pernah saya baca seperti karya 'Di dalam lembah kehidupan' dan 'Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck'.

Namun, ada juga persamaan apabila menatap apa sahaja karya Prof. Dr. Hamka. Beliau mengisahkan sesuatu peristiwa seolah-olah beliau berada di dalamnya. Seakan beliau sendiri adalah watak di dalam kisah hidup itu.

Kepada yang tidak mengenali Dr Hamka, beliau merupakan pendakwah yang sangat mahsyur dengan penulisan. Antara pesannya yang penting di dalam penulisan dakwah: "Menulislah dahulu, walaupun kita tidak tahu apa yang hendak ditulis. Kerana idea dan ilham akan datang selepasnya. Ilham dan idea datang tidak kira masa, dan apabila ia hadir, catatlah kerana ia tidak akan hadir untuk kali kedua.."




Tuan Direktur

Karya 'Tuan Direktur' adalah kritikan murni dan ikhlas melalui sebuah pengkisahan kehidupan realiti kepada golongan korporat, tokey-tokey, ahli-ahli perniagaan yang tandus daripada nilai dan budi. Menariknya, susun atur ceritanya berlatar belakangkan rakyat Indonesia yang sememangnya suka berniaga dan boleh dikatakan tepat dan sama dengan situasi rakyat negara ini.

Dengan sinis, beliau mengkritik golongan ahli perniagaan yang mengejar kekayaan sehingga ketika sedang mengejar kekayaan itu, mereka tidak sedar yang mereka telah kehilangan sesuatu. Memang lumrah hidup, jika ada yang diperolehi, akan ada yang hilang.

Katanya: "Sesungguhnya dunia ini tidak pernah cukup. Jika seseorang itu berlari mengejar kekayaan wang, dalam tidak sedari dia telah miskin dalam perkara budi. Kalau orang berlari mencari sahabat yang akan mengangkat-angkat (menyanjungnya), dengan tidak sedar dia telah pun miskin dari sahabat yang sanggup untuk menunjuk menyantuninya. Dan kalau orang berlari mencari pergaulan di kalangan orang tinggi-tinggi, dengan sendirinya orang itu akan kehilangan teman dalam kalangan orang yang rendah-rendah.."

Nasihat ini timbul apabila beliau melihat hampir kebanyakan pengurus-pengurus perniagaan ketika itu yang pada mulanya memang memulakan perniagaan secara kecil-kecilan, kemudian beransur untung dan maju, dan akhirnya mereka ini berjaya. Namun, di dalam perjalanan menuju kekayaan tersebut, ramai pengurus melupakan nilai, persahabatan dan budi.

Antara contoh yang diberikan adalah 'Tuan Direktor' yang memiliki perusahaan fabrik (kain). Lalu dia berazam untuk meluaskan lagi rangkaiannya dengan membina sebuah hotel di satu tanah yang berpotensi. Sedangkan ditanah itu wujudnya orang-orang kampung yang kerjanya dan hidupnya kais pagi, makan pagi.

Dalam mengejar keuntungan itu. Tuan Direktor telah mencari helah bagaimana mahu mendapatkan tanah itu. Disogoknya dengan wang beribu-ribu kepada tuan tanah, sedangkan tuan tanah itu tetap tidak berganjak dari pendiriannya di tanah pusakanya. Dia dapat membezakan nilai tanah itu dengan nilai wang yang akan dibayar.

Pengurus yang dilantik untuk membeli tanah itu diarah oleh Tuan Direktur agar menyelesaikannya. Namun, dia gagal atas ketegasan prinsip tuan tanah itu. Pengurus itu akhirnya dipecat dan ditinggalkan kerana gagal menyelesaikan masalah, dan gagal memberikan keuntungan kepada syarikatnya. Demikianlah situasi sesetengah ahli perniagaan, pecat, buang dan tinggalkan pekerja-pekerja yang tidak boleh bawa kemajuan dengan alasan bimbang syarikat akan ketinggalan, sedangkan belum menyelidiki masalah, kehidupan, dan keperitan yang melanda pekerja itu sebenarnya.

Kaya wang, miskin jiwa

Situasi ini menurut pandangan Dr Hamka: "Sekiranya hanya wang yang dicari, aku takut beberapa perkara yang lebih mahal daripada wang telah engkau lupakan... Engkau lupakan budi, padahal diatasnyalah tegak kemanusiaanmu. Engkau lupakan agama, padahal dengan itulah engkau berbahtera ke Akhirat. engkau lupakan temanmu, padahal di dalam hidup ini engkau tidak sanggup tegak sendiri. Sehingga kerana itu (semata-mata), engkau telah 'hargakan' harta lebih dari harganya.."

Demikianlah cetusan Dr Hamka. Ungkapan "Engkau hargakan harta lebih dari harganya.." memberi maksud betapa nilai dan harga harta itu tidaklah dapat menyamai nilai budi, nilai sahabat dan nilai agama. Orang yang menghargakan harta maka harta akan mengelilinginya. Apabila dia melihat harta lebih berharga daripada nilai-nilai itu, maka Dr Hamka menambah: "..Kelak hanya wang yang akan mengelilingimu.. Sahabat, agama, budi, habis musnah..."

Nilai persahabatan

Namun di dalam perniagaan, kita akan diuji dengan nilai persahabatan. Disini, Dr Hamka menegaskan bahawa jangan tertipu dengan sahabat dan kenalan, sangat jauh bezanya.. Beliau menasihatkan: "Janganlah engkau tertipu lantaran berolehnya beberapa sahabat yang datang dari dunia yang bukan duniamu dan masyarakat yang bukan masyarakatmu. Itu bukan sahabat, itu hanyalah kenalan. Kepada mereka tidak akan memberitahukan kesusahan kita hanya kesenangan semata. Sahabat pada waktu susah, itulah yang perlu.."


Di dalam perniagaan, sahabat yang banyak mengkritik lebih diperlukan berbanding yang selalu memuji. Yang selalu memuji adalah tukang ampu yang berkehendakkan hasil dan sesuatu daripada majikannya. Meskipun majikannya itu berbuat silap.

Hakikatnya, bukan tidak boleh mengejar harta, tetapi menjadikan harta sebagai tujuan utama, itu merupakan satu kesilapan besar. Tidak ramai yang boleh berpegang dengan prinsip tatkala diuji dengan harta dan keuntungan. Mengejar harta itu boleh, tetapi janganlah ketika mengejarnya, kita meninggalkan nilai-nilai yang lebih berharga dari harta.

Di dalam halaman-halaman akhir buku ini, diselitkan beberapa kandungan nasihat yang sangat berguna kepada yang terlibat dengan perniagaan. Antara yang begitu mengesankan adalah nasihat Dr Hamka ini: "Banyak orang yang aku lihat mencari harta kerana katanya harta itu ialah suatu jalan untuk mencapai hidup. Tetapi setelah harta itu didapatinya dan terasa olehnya manisnya (harta itu), bukan lagi harta itu dipandangnya (sebagai) jalan, tetapi harta itulah dia berhenti hingga itu sahaja (tujuan hidupnya). Dan (hakikatnya) hidupnya yang sebenarnya dia (pun) tidak dapat merasainya.."

Sri Gombak,
2:08 pm (Rabu).

2 comments:

  1. Pabrik di sini bukan bermaksud kain, tetapi kilang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Tuan Hakim atas pembetulannya..:-)

      Delete