Sunday, June 10, 2012

Jangan mudah mendakwa diri 'Islam'

Oleh: Mohd Aizat Bin Mohd Salleh

(Gambar Hiasan)

Tulisan kali ini mungkin agak kontroversi dan berlawanan arus. Tetapi ia mungkin hanya bagi mereka yang emosi, fanatik, kurang matang serta tidak menilai dalam sudut yang luas dan menyeluruh di dalam memahami dan menghayati agama Islam yang mulia ini.

Islam hari ini telah teruk diburukkan sama ada oleh golongan musuh Islam yang sememangnya kerja dan matlamat mereka adalah itu, atau diburukkan oleh penganutnya sendiri. Dari sudut ini, kesan yang lebih besar adalah apabila Islam itu dihiaskan dengan pelbagai ketempangan oleh penganutnya sendiri.

Islam sahaja, tidak beriman

Allah pernah menegur orang Arab yang bertemu Nabi s.a.w yang membuat pengakuan mereka sudah beriman. Lalu melalui lidah Rasul-Nya, Allah berkata: "Katakanlah! Kamu (masih) belum beriman. Tetapi katakanlah kamu hanya menyerah diri (yakni beragama Islam), kerana iman itu belum masuk ke dalam diri kamu.." (Al-Hujurat, 14).


Dalam ayat diatas, bukan bermakna Allah tidak mengakui keimanan mereka, tetapi Allah Yang Maha Mengetahui, tahu benar bahawasanya tindakan, penghayatan, amalan orang-orang Arab itu masih belum lagi menepati citarasa dan kesempurnaan bagi seorang yang beriman.


Hari ini, ramai penganut agama Islam mengaku mereka Islam, sedangkan mereka sebenarnya belum Islam. Lebih teruk dan buruk lagi, mereka mengaku mengamalkan cara hidup dan sistem Islam, namun amalan, sikap dan penghayatan tindakan mereka amat jauh sekali.

Jika tidak keterlaluan lagi, lebih memalukan, ada sesetengah golongan yang sering membuat pelbagai dakwaan mengikut jejak langkah Rasulullah s.a.w, para Sahabat, ulama-ulama di dalam bidang-bidang yang mereka ceburi. Antaranya perniagaan, pendidikan, dan sebagainya.

Ketika mereka ini mengeluarkan pandangan dan berucap, mulut mereka dengan mudah mendakwa mengikuti jejak-jejak Nabi s.a.w dan Sahabat yang terpelihara imannya. Lalu menempelkan dakwaan tersebut dengan menyatakan bidang yang kami ceburi ini mengikuti saranan syariat Islam dan mengikut jejak langkah Nabi dan Sahabat yang mulia.

Sungguh buruk perangai mereka ini.

Abdul Rahman Bin 'Auf dan Saidatina Khadijah r.a.

Contohnya dalam bidang perniagaan. Banyak ahli-ahli perniagaan hari ini sering membawa contoh mengikut jejak langkah Rasulullah s.a.w. Hujahnya bahawa Rasululullah s.a.w adalah dahulunya ahli peniaga. Selain itu, yang lebih popular adalah dari kelompok jutawan yang mendakwa Abdul Rahman Bin 'Auf sebagai idola, ikutan mereka dalam menjadi seorang jutawan yang berjaya.

Begitu juga yang mendakwa mengikut jejak langkah Saidatina Khadijah Bintu Khuwailid di dalam tokoh perniagaan wanita.

Saya katakan (dengan meminjam ayat tokoh ulama): "Demi Allah! Debu-debu yang berterbangan di kaki-kaki kuda para Sahabat ini lebih mulia daripada kamu..!"


(Gambar Hiasan)

Mereka bercakap di mulut. Pernahkan mereka menelusuri perjalanan dan sirah orang-orang yang mereka sebutkan ini? Saya yakin, jika mereka ini rujuk pun, hanya dalam bab-bab yang memenuhi bidang yang kena dengan perniagaan mereka misalnya strategi bagaimana Abdul Rahman Bin 'Auf menjadi usahawan yang berjaya dengan hanya menjual tali unta.

Pernahkah kita membaca bagaimana diriwayatkan bahawa Abdul Rahman Bin 'Auf itu tatkala pulangnya dari peperangan Uhud, terdapat hampir berpuluh kesan tikaman perang di tubuhnya?

Pernahkah mereka ini mendengar kisah kezuhudan beliau yang mana tatkala satu ketika beliau telah dihidangkan dihadapannya satu dulang roti berserta daging. Lalu Abdul Rahman Bin 'Auf itu menangis teresak-esak. Lalu para Sahabat lain bertanya apa yang menyebabkan beliau menangis. Lalu beliau menjawab: "Rasulullah telah meninggal dunia dalam keadaan beliau dan ahli keluarga beliau tidak pernah kenyang dengan makanan roti dan gandum.."


Belum lagi dari sudut ibadahnya sehingga dijamin sebagai Sahabat yang dijamin syurga oleh Nabi s.a.w. (Rujukan: Hayatus Sahaba, Muhammad Yusuf Kandhelwi)

Jauh.. Sangat jauh.

Jika diukur dengan ahli perniagaan yang ada hari ini, sangat jauh. Sejauh langit dengan bumi. Hari ini kononnya seorang ahli perniagaan jutawan itu mendakwa dirinya mengikuti jejak Abdul Rahman Bin 'Auf, tetapi sifatnya sangat jauh. Terlalu jauh..

Benarkah seorang ahli perniagaan dan jutawan perlu berdiri sebagai individu yang mewah? Katanya nak menjaga standard sebagai jutawan. Bajunya mesti berjenama, kasutnya mesti yang berharga, keretanya perlu ditukar saban bulan. Kadangkala makan satu malam mencecah ratusan bahkan ribuan ringgit. Malah apabila berbicara dengannya hanya kedengaran soal-soal kebendaan, wang, dan harta. Mengenai permasalahan umat, jauh sekali.

Kemudian mendakwa dirinya mengikut jejak langkah Abdul Rahman Bin 'Auf?

Bahkan kalau mahu mengambil contoh peribadi Ummul Mukminin Saidatina Khadijah sebagai ahli perniagaan wanita, pernahkah kita membaca sejarah bagaimana Saidatina Khadijah ini diberi gelaran sebagai Saidatina Khadijah At-Thohirah yakni seorang wanita yang suci dan menjaga kehormatan diri. Bahkan diriwayatkan bahawa beliau sangat berhati-hati di dalam berurusan dengan kaum lelaki.

Lihatlah ahli-ahli perniagaan hari ini yang mendakwa mengikut jejak langkah Saidatina Khadijah, benarkah mereka ini mengikut jejak langkah sebenar beliau?

(Gambar Hiasan)
Institusi Islam

Tidak terkecuali institusi-institusi Islam seperti pusat Zakat, jabatan agama dan sebagainya. Namanya sahaja sudah menggambarkan institusi itu gah dalam membangunkan Islam, namun tindakan dan amalannya jauh sekali.

Saban minggu terpampang dalam akhbar dan televisyen jumlah pungutan zakat yang mencecah ratusan ribu malah jutaan ringgit. Namun kita boleh perhatikan disekeliling kita masih penuh orang-orang miskin yang merempat. Malah sebilangan besar daripada mereka beragama Islam.

Dari sudut yang lain, penganut Kristian berlumba-lumba membuat program kebajikan, menghulurkan derma, menganjurkan aktiviti-aktiviti kemanusiaan. Sedangkan dalam masa yang sama Islam hanya dilihat hanya terpenjara di dalam masjid. Sangat menyedihkan.

Ambil keseluruhan

Perkara-perkara sebeginilah antara yang membawa kepada Islam dilihat seorang dan buruk dari kacamata penganut agama lain. Malah sebilangan penganut Islam yang dangkal ilmu Islamnya akan turut terjebak menilai Islam dari sudut yang silap dan salah.

Jika mahu mendakwa diri 'Islam', mesti mengambil Islam sepenuhnya. Jangan ambil suku-suku, atau ambil ikut suka dan memenuhi kehendak nafsu. Lalu ditinggalkan yang tidak berkenan di hati dan perilaku. Orang-orang bukan Islam akan menilai penganut Islam betapa rendahnya nilai keislaman mereka.

Islam sebenarnya tidak salah. Islam agama yang benar dan tinggi. Yang silapnya adalah penganutnya yang gagal memahami Islam, atau memahami Islam dari sudut yang salah, kemudian dengan kefahaman tersebut mereka menggunakan agama Islam didalam kehidupan mereka. Lagi teruk dengan terang-terangan mendakwa dirinya mengikuti amalan dan penghayatan Islam yang sebenar dalam bidang hidup mereka.

Akhirnya lahir manusia seumpama Irshad Manji yang telah tersilap menilai Islam melalui kebodohan penganutnya..

No comments:

Post a Comment