Monday, March 25, 2013

Ustaz 'plain' yang banyak di Malaysia

Gambar ini di negara Tanzania. Ia boleh menggambarkan apa itu maksud 'plain'

Assalamualaikum wrt wbth.

Setiap kali saya pergi menghantar ibu saya ke tempat kerjanya setiap pagi, antara radio yang biasa saya buka adalah IKIM.fm, Bernama Radio24 dan era.fm.

Begitu juga bila petang ambil ibu saya, radio itu juga yang saya buka.

Radio IKIM.fm banyak perbincangan ilmiah diselang-seli dengan nasyid. Radio era.fm penuh dengan muzik. Manakala Bernama Radio24 banyak disajikan berita terkini.

Bukan isi kandungan radio itu yang saya ingin cerita. Tapi saya ingin lontarkan satu perkataan dalam bahasa Inggeris yang berkait dengan perkara itu, iaitu 'plain'.

Maksud 'plain'

Bila saya semak di wikipedia, plain itu di dalam ilmu geografi bermaksud: "Land with relatively low relief, that is flat or gently rolling.." (Sumber: www.en.wikipedia.org/wiki/Plain)

Apa yang saya faham, ia adalah suatu keadaan muka bumi yang rata dan rendah. Mudah cakap, keadaan tidak bergunung dan berbukit.

Mungkin juga ia bermaksud corak yang kosong. Persepsi ini saya ambil apabila berkesempatan berbincang dengan seorang sahabat saya yang mengusahakan perniagaan kedai tudung keluarganya.

Saya bertanya kepadanya: "Tudung yang paling laku dekat sini yang jenis macam mana?" Jawabnya: "Yang paling banyak corak, dan yang corak agak plain agak kurang permintaan." Dia berkata sambil menunjuk tudung yang bercorak plain.

Baru saya faham, bila sebut plain, coraknya tidak ada, hanya tudung berwarna yang kosong. Ia biasa dibeli oleh muslimah yang agak sopan dan tidak suka bergaya sangat (mungkin).

Ustaz 'plain'

Berbalik pada isu yang saya sebutkan diatas. Dari tiga radio yang saya sebutkan, radio IKIM.fm saya boleh kategorikan sebagai radio plain. Ini kerana gaya penyampaian dan persembahan radio ini sangat mendatar dan tidak kreatif.

Berbanding dua radio lagi, walaupun jenamanya tidak Islam, tapi persembahan mereka sangat menarik. Sentiasa ada pembaharuan, kreatif dan menepati citarasa orang muda.

Seawal 6 pagi saya keluar, selepas dengar tafsir Dr Zahazan, saya terus ubah siaran kepada era.fm. Bukan kerana tidak suka pengisian agama dalam IKIM.fm, tapi cara penyampaian DJ membuatkan saya rasa lagi mengantuk. Lebih-lebih lagi nak memandu.

Begitu juga, di Malaysia ini ramai juga ustaz-ustaz yang menyampaikan ceramahnya mendatar. Saya boleh katakan sebagai ustaz plain.

Saya selalu dengar bila mana ada sesi soal-jawab, banyak ustaz yang gagal menjawab permasalahan masyarakat. Misalnya ada orang bertanya, bagaimana nak menguruskan kakitangan pejabat yang suka dengki satu sama lain. Ustaz itu menjawab: "Wahai orang yang suka dengki, sesungguhnya dengki itu akan membawa kamu ke neraka.."

Memang jawapan itu ada benarnya, tapi itu tidak selesaikan masalah si bertanya. Tidak praktikal.

Macam tudung yang tiada corak, orang akan hanya nampak ia adalah tudung biasa yang tiada apa-apa istimewa melainkan ia ada satu warna sahaja. Berbanding tudung yang bercorak bunga, daun, dan berwarna-warni.

Ustaz plain selalu tidak faham apa kehendak masyarakat atau gagal menterjemahkan Islam kepada kehendak masyarakat. Cara nak bezakan ustaz plain dengan ustaz 'bercorak', kita boleh tengok jawapan bila orang tanya soalan.

Contohnya, orang bertanya: "Ustaz, antara tunai Haji dengan berkahwin, mana yang lebih penting dilakukan?"

Ustaz plain akan menjawab: "Berkahwin. Kerana ia wajib, sedangkan Haji itu wajib bagi yang berkemampuan sahaja."

Ustaz yang tidak plain akan menjawab: "Kalau kamu tengok tiang lampu tu dah macam 'awek', elok kamu kahwin dulu.."

Hehe.

Sri Gombak,
10:53 p.m

No comments:

Post a Comment