Friday, March 15, 2013

Salam hujung minggu..


Pengisian jiwa dan rohani itu penting. Setiap masa hati insan akan kering jika tidak dibasahkan dengan nasihat.

Assalamualaikum warohmatullah wabarakatuh.

Lama benar tidak menulis di blog ini. Rasanya hampir tujuh bulan.

Berfikir dua tiga kali juga hendak buka komputer, untuk tarik kerusi dan menaip satu-persatu memuntahkan idea dan fakta.

Orang kata zaman sekarang semua update dekat FB dan Twitter saja, jadi berblog ni pada masa-masa lapang sahaja.

Tahun 2013, sudah tiga bulan berlalu. Bulan Mac ini pula sudah melepasi pertengahan. Pejam-celik, lagi empat bulan Ramadhan akan bertamu. Itupun kalau kita sedar.

Saya juga  menelusuri teman-teman blog yang dulunya pernah saya follow, nampaknya hampir sebahagian dari mereka sudah tidak aktif. Moga-moga mereka sentiasa baik-baik hendaknya.

Masa memang sentiasa berlari. Sama ada kita sedar, ia akan terus pantas bergerak. Dan sama ada kita sempat berlari bersama-sama dengan masa itu, atau kita ditinggalkannya.

Orang yang bekerja sendiri macam saya, kalau tidak disusun agenda dengan masa, pasti akan ketinggalan, dan ada saja perkara yang hendak ditangguh.

Makhluk yang bernama 'tangguh' ini mesti dibunuh awal-awal.

Imam Hassan Al-Banna selalu pesan: "Tidak ada sesuatu yang paling berbahaya selain daripada bertangguh.."

Kalau hari ini kita tangguh perkara yang perlu diselesaikan hari ini, kita akan letakkan perkara hari ini kepada hari esok, sedangkan pada hari esok kita sudah ada agenda dan perkara yang hendak diselesaikan.

Bagaimana kalau hari esok punya kerja ditangguh kepada lusa? Lusa kepada tulat? Tulat kepada....

Itulah bahayanya.

Setiap hari mesti tulis apa yang hendak dibuat. Tandakan satu persatu apabila sudah diselesaikan. Itu dalam urusan harian. Tapi alangkah baiknya juga kalau tabiat ini diaplikasi dalam urusan ibadah.

Misalnya tuliskan apa ibadah atau amalan sunat yang hendak dibuat hari ini (ibadah wajib tak payah, sebab itu memang kena buat).

Muslim yang baik adalah Muslim yang hidupnya terancang. Kalau kata arabnya munazzamah.

Kalau kita sedar, bila hidup ini terancang sebenarnya kita banyak lebihan masa dalam hidup. Yang mana lebihan masa itu menuntut kita untuk dirancangkan juga..

Hehe.

Bandar Baru Sentul
01:13 pm

No comments:

Post a Comment